Zo gaat dat nu

Eigenlijk denk ik er al een paar jaar over na.

Nee, ik ga niet offline. Dat zou ik niet kunnen en niet willen.

Ik wil schrijven. Schrijven over dat ene onderwerp dat me maar blijft fascineren: dat de wereld van nu er zo anders uit ziet dan die van 25 jaar geleden, en dat dat effect heeft op onze kinderen, de volgende generatie.

Vandaag las ik dit artikel en het trok me over de streep: Have Smartphones Destroyed a Generation? En ik ben er nog stil van. Het is zorgwekkend wat de mogelijke gevolgen (kunnen) zijn van het altijd maar online zijn.

Want dat is de grootste verandering tussen toen en nu: de jeugd van tegenwoordig is altijd online. Smartphones, Netflix, iPads, social media, ze hebben ons leven enorm verrijkt. Mijn oudste dochter is op dit moment in Texas op bezoek bij een vriendin die ze 2,5 jaar geleden online heeft leren kennen. Mijn jongste dochter is op dit moment aan het oppassen. Ze heeft haar laptop meegenomen, zodat ze kan Netflixen als de kinderen in bed liggen.

Zo gaat dat nu. Andere tijden, met haar mooie en zorgwekkende kanten, daar wil ik over schrijven.