Zeik niet zo

Is het leven van een millennial echt zo anders dan van iemand van een eerdere generatie? In Zeik niet zo leggen Anouk Kemper, Marije Sanders en Suzette Hermsen uit hoe dat zit.

Hun betoog is bijzonder grappig. Ik heb me in ieder geval kostelijk vermaakt met dit 'geinige boekie' zoals het op de achterflap wordt genoemd. Vaak moest ik hardop lachen om de zelfspot van de schrijfsters, hun schaamteloosheid, en hun behoefte om gruwelijk eerlijk zo veel mogelijk gênante details openbaar te maken. Zo komen onderwerpen als de seks, daten en kwaaltjes aan de orde en is er heel veel ruimte voor alles wat de drie dames dachten bereikt te hebben op hun dertigste. Wat niet is gelukt.

Het boek is geschreven in een soort blog-achtige spreektaal waarin alle regels rond het maken van een boek aan de laars gelapt worden. De Nederlandse teksten zijn doordrenkt met Engelse termen, geen twee hoofdstukken zijn even lang en punten en komma's lijken willekeurig geplaatst. Nu vind ik taalverrijking prachtig, als het om spreektaal gaat, maar zodra er slordige taal (niet fout, maar slordig) op papier gedrukt wordt, dan lopen toch echt de rillingen over mijn 40+ rug. Papier is in mijn ogen toch een beetje heilig. Niet alles kan je zomaar zwart op wit zetten, voor de eeuwigheid bewaard.

Tussen alle komische voorbeelden door wordt ook de serieuze ondertoon duidelijk. De druk waaronder deze generatie gebukt gaat, de vanzelfsprekendheid waarmee ze zichzelf voortdurend vergelijken met leeftijdsgenoten op social media, is hoog. Net zoals de verwachtingen waarmee ze hun volwassen leven in gestapt zijn. Het gevolg is een oneindige lijst van teleurstellingen. Het is niet raar dat hun lichamen hier tegen protesteren, met onder andere rugpijn en knarsende tanden in de nacht. Gelukkig zijn die symptomen prima te bestrijden met een bitje in je mond tijdens het slapen of door geregeld een fysiotherapeut bezoeken. Wat het leven dan wel weer een beetje drukker maakt.

Het enige wat er dan nog op zit is zelfspot. Heel veel zelfspot. Ik denk dat dit boek voor veel millennials een feest der herkenning is. Een heel grappig feest, met een serieuze ondertoon.


Zeik niet zo
Auteur: Anouk Kemper, Marije Sanders en Suzette Hermsen
Uitgever: Brandt
ISBN: 9789492037640